Artist statement

Hi, mijn naam is Eric Kampherbeek (Enschede, 1979) en ik ben een fotograaf en beeldend kunstenaar uit Utrecht. Na een korte tijd op de dansacademie in Amsterdam gezeten te hebben, maakte ik de overgang naar fotografie in 1999. Door veel te kijken, lezen en proberen leerde ik mijzelf fotograferen. In 2000 kreeg ik mijn eerste foto opdrachten. De meeste daarvan waren portretten. En vandaag de dag maak ik nog steeds fotoportretten met onverminderd veel plezier en inspiratie. Naast fotoportretten zijn daar nu geschilderde en getekende portretten bijgekomen.

In 2009 begon ik te fotograferen voor de daklozenkrant in Den Haag. Dit was mijn eerste kennismaking met documentaire fotografie. Tot dan toe had ik alleen portretten in een gecontroleerde omgeving gemaakt. Ik maakte vele verhalen voor de daklozenkrant en mijn interesse voor documentaire fotografie was gewekt. Ik ontdekte dat ik verborgen werelden zichtbaar kon maken met mijn beeldverhalen. De fotocamera werd mijn sleutel tot deze nieuwe omgevingen. Samen met journalist Jeroen Stam volgde ik bijvoorbeeld Steef die dakloos was en op zoek naar een huis. Samen met schrijfster Elke Swart maakt ik een boek over een opvang voor daklozen in Den Haag. 

Met Rotterdamse kunstenaar Geert Limburg werkte ik aan het autonome kunstproject Less@home. Voor dit project creëerden we 14 privé leefruimtes op openbare plekken in Den Haag. We wilden vragen stellen over het belang van privacy en de daarbij behorende muren van een huis. 

2011 was een belangrijk jaar voor mij. Ik maakte kennis met conflict fotografie tijdens de Arabische Lente in Libië. Ik reisde daar twee maal naartoe samen met journalist Derek Brower (VK). In Zuid Soedan maakte ik een verhaal over de onafhankelijkheid van Soedan. Spannende reizen waarin ik ook leerde dat ik geen oorlogsfotograaf ben. Ik heb rust en ruimte nodig om een verhaal te kunnen maken.

Naast de projecten in Libië en Zuid Soedan was mijn grote omslag een reis naar Indonesië in 2011 waar ik op zoek ging naar een deel van mijn afkomst. Vanuit mijn moeders kant ben ik Indisch met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië. Ik ontdekte dat een deel van mijn familie daar nog woont en dat ik meer overeenkomsten had met hen dan ik mij voor kon stellen. De connectie die ik toen legde inspireert mij nog dagelijks. Ik leerde de taal en probeer eens per jaar / eens per twee jaar naar Indonesië te reizen om nieuw werk te maken. 

Ik ben geïnteresseerd in de dagelijks leven in Indonesië. Het normale leven en hoe dat in verhouding staat tot het koloniale verleden. In één van mijn latere projecten fietste ik over de oudste koloniale weg van Java en schetste een beeld van hoe het moderne leven zich langs deze route afspeelt. In 2016 publiceerde ik het boek Jalan Raya Pos. 

Een paar jaar geleden ontdekte ik mijn liefde voor tekenen en schilderen. Naast fotografie heeft dit een belangrijke plaats ingenomen in mijn werkpraktijk. In nieuwe projecten combineer ik foto’s met schilderijen, maar ik werk ook aan opzichzelfstaande schilderprojecten. Schilderen geeft nieuwe inspiratie en laat me op een andere manier naar mijn onderwerpen kijken. Ik geniet van de rust en concentratie die erbij nodig is. 

Kortom, ik werk als fotograaf en schilder aan portretten, documentaires en beeldende verhalen. Over onze binding met het koloniale verleden (maar ook over andere zaken). 

Eric

Exposities

2019 Nutshuis Den Haag, group, Indo, Indië, Indonesië

2016 Stroom Den Haag, solo, Jalan Raya Pos

2016 De Pauw Wassenaar, group, Jalan Raya Pos

2010 Steadion Den Haag, solo, Hotel Holland

2010 Melkweg galerie Amsterdam, solo, Less@home

Publicaties

2016 Jalan Raya Pos – Self published – ISBN/EAN 978-90-825555-0-9

2010 Steef – Published by Boeken aan zee – ISBN/EAN 978-90-815590-1-0

2009 Less@home – Published by Boeken aan zee – ISBN/EAN 978-90-815590-2-7

2009 Kessler Stichting – Published by De Nieuwe Haagse – ISBN/EAN 978-94-6010-017-8

Mijn werk is financieel gesteund door:

Dutch Culture, Stroom Den Haag, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Stichting Democratie en Media, Fonds 1818, Staedion